Blogartikel
Bedwantsenplaag kan zich snel verspreiden
Bedwantsen kunnen zich gemakkelijk van kamer naar kamer verplaatsen via kleine gaatjes, stopcontacten of scheuren in de muren. Een recent onderzoek heeft aangetoond dat kamers die grenzen aan een besmette kamer in ongeveer 20% van de gevallen ook besmet zijn, en kamers eronder en erboven in 5-7% van de gevallen.
Daarom moeten alle kamers die grenzen aan een vermoedelijk besmette kamer uit gebruik worden genomen en zorgvuldig worden geïnspecteerd. Huishoudelijk personeel kan onbewust de besmetting verspreiden, bijvoorbeeld door besmette lakens in de gangen achter te laten of het beddengoed naar een gemeenschappelijke wasruimte te brengen.
Bedwantsen maken geen onderscheid tussen verschillende soorten hotels
Ongeacht de categorie kan elk hotel of resort besmet zijn met bedwantsen, omdat hun aanwezigheid niets te maken heeft met de hygiëne van het pand. Gasten arriveren elke dag vanuit elke hoek van de planeet en ze kunnen bedwantsen met zich meenemen, verstopt in bagage, kleding of schoenen. Eenmaal binnen planten ze zich razendsnel voort.
Financiële gevolgen van bedwantsen door inkomstenverlies
Als een kamer is besmet met bedwantsen, moet deze worden afgesloten en behandeld. Zoals eerder gezien moeten de meeste aangrenzende, bovenliggende en benedenliggende kamers ook behandeld worden. Dit betekent dat er minstens 5 kamers niet beschikbaar zijn en dat al die kamers minimaal 3 dagen inkomsten mislopen.
Als we uitgaan van een kamerprijs van € 200 per nacht, dan zijn 3 nachten € 600 en als we bedenken dat we het misschien hebben over 5 of meer kamers die verzegeld en behandeld moeten worden, dan hebben we het over € 3000 per keer.
Gasten die bedwantsen aantreffen kunnen hun verblijf annuleren of hun geld terugvragen, waardoor de inkomsten nog verder dalen.
Financiële impact van bedwantsen afgeleid uit compensaties
Om een slechte ervaring te veranderen, kan een hotel besluiten gasten te compenseren met gratis hotelovernachtingen, dure diners of spabehandelingen. Dit soort compensatie kan oplopen tot honderden of zelfs duizenden dollars per incident.
Financiële gevolgen van het verlies van loyaliteit
Negatieve beoordelingen op platforms zoals TripAdvisor, Booking of Google kunnen rampzalig zijn voor een hotel, omdat ze leiden tot minder boekingen in de toekomst. Maar ze kunnen ook de loyaliteit van terugkerende gasten aan een hotel of hotelketen aantasten, wat een nog grotere negatieve impact heeft op de financiën. Een studie schatte deze impact op 22.000 euro per jaar.
Financiële gevolgen van bedwantsen als gevolg van operationele verstoringen
Er kan extra personeelstijd nodig zijn om een bedwantsenplaag te beheersen, waaronder het reageren op klachten van gasten, het regelen van ongediertebestrijding en het uitvoeren van extra schoonmaakwerkzaamheden.
Financiële impact van professionele behandeling
De kosten variëren afhankelijk van de ernst van de plaag en het type behandeling. Elke behandelde kamer kan tussen de €500 en €1.700 kosten. Hoe eerder een ongediertebestrijdingsbedrijf wordt ingeschakeld, hoe beter.
Preventie: de beste manier om financieel verlies als gevolg van een bedwantsenplaag te voorkomen
Een preventief ongediertebestrijdingsplan is essentieel om financieel verlies en reputatieschade te voorkomen. Preventieve maatregelen tegen bedwantsenplagen in een hotel moeten het volgende omvatten:
- Controleer alle binnenkomende meubels, linnengoed, enz.
- Controleer regelmatig matrassen, bedframes, kussens en gordijnen.
- Gebruik anti-bedwantsenmatrashoezen
- Repareer eventuele holtes of scheuren in muren en meubilair
- Was stoffen op 60 °C of hoger
Integrated Pest Management in de hotelindustrie
Steeds meer hotelketens passen IPM-plannen toe om aan de voorschriften te voldoen en milieuvriendelijker te zijn. Een IPM-plan moet waterdicht zijn, zodat u uw gasten met een gerust hart kunt verwelkomen en in de watten leggen. Maar hoe zorgt u ervoor dat u de juiste IPM voor uw bedrijf hebt?
> Meer informatie over IPM voor de hotelindustrie