Blogartikel
Kies een bedrijf dat een vergunning heeft en gecertificeerd is
Elk legitiem plaagdierbeheersingsbedrijf moet een geregistreerd lid zijn van een nationale ongediertebestrijdingsorganisatie en beschikken over overheidsvergunningen die zowel de technici als de kwaliteits- en veiligheidsafdeling toelaten om biociden te gebruiken tegen ongedierte.
Lidmaatschap van internationale ongediertebestrijdingsorganisaties zoals CEPA - Confederation of European Pest Management Associations - is een groot pluspunt omdat het professionaliteit en internationale uitwisseling van beste praktijken binnen de industrie garandeert.
Dus voordat je een overhaaste beslissing neemt, wees niet bang om het plaagdierbeheersingsbedrijf een paar vragen te stellen:
- Hoe lang bestaan ze al?
- Welke certificeringen en licenties hebben het bedrijf en de techniekers?
- Met wat voor voorschriften en commerciële standaarden zijn ze gewend te werken bij andere klanten?
- Hebben de technici de juiste certificeringen om in bepaalde omstandigheden te mogen werken? Werken op hoogte, VCA, jachtvergunning, enz.
- Zijn hun vallen diervriendelijk? De ‘NoCheRo-Guidance for the Evaluation of Rodent Traps’ is een test om te bepalen of een val diervriendelijk is. Onze Anticimex SMART vallen hebben deze test doorstaan.
Transparantie en garanties
Voordat je een contract tekent of een afspraak maakt voor een behandeling, is het een goed idee om het volgende te overwegen:
- Welke maatregelen moeten worden genomen voor en na de behandeling?
- Welke garantie biedt het bedrijf voor de verschillende diensten?
- Is er een afdeling klantenservice waar ik terecht kan als ik ontevreden ben over de geleverde dienst?
- Hoe transparant is het ongediertebestrijdingsbedrijf over de biociden en bestrijdingsmethoden die ze gebruiken?
Als het bedrijf terughoudend is met het verstrekken van informatie of niets bekendmaakt, kan dat een "red flag" zijn. Daarnaast is het belangrijk om de algemene voorwaarden door te nemen, omdat deze je zekerheid geven over het resultaat van de behandeling.
Het is ook belangrijk om na te gaan wat er van jou wordt verwacht in een ongediertebestrijdingscontract. Je kunt er niet van uitgaan dat het ongediertebestrijdingsbedrijf een 100% ongediertevrije omgeving zal creëren als je hun aanbevelingen niet opvolgt.
Verzekering en schadedekking
Ongelukken gebeuren. Elk ongediertebestrijdingsbedrijf kan af en toe een fout maken, maar wat belangrijker is, is de manier waarop ze omgaan met de schade aan het gebouw en/of eigendom. Vraag het dus zeker:
- Wat gebeurt er als mijn eigendom of apparatuur beschadigd raakt?
- Welke verzekering bieden jullie?
(Inter)nationale of lokale dekking
Ben je op zoek naar een partner die meerdere vestigingen in meerdere regio's, meerdere landen of zelfs over de hele wereld kan dekken? Of geeft u de voorkeur aan een lokale leverancier die hetzelfde dialect spreekt als u en altijd bereikbaar is?
Bij Anticimex combineren we internationale en lokale dekking.
We zijn een internationaal bedrijf met een filiaalstructuur. Dit betekent dat elke vestiging werkt als een lokaal bedrijf, maar met de kennis, technologie, producten en hulpmiddelen die alleen grotere bedrijven kunnen bieden. We hebben een groot buitendienstteam voor elke vestiging en lokale technici die alleen bij jou in de buurt werken.
Op deze manier bent u er zeker van het beste van twee werelden te krijgen: meervoudige dekking, uitstekende klantenservice en een vertrouwd gezicht dat uw behoeften begrijpt.
Mond tot mond
Vraag eens rond. Praat met gelijkaardige collega's in de industrie, vrienden, buren of familieleden die dit bedrijf hebben gebruikt. Overweeg ook om online recensies te lezen en het bedrijf te volgen op Google of LinkedIn om meer over hen te weten te komen.
Documentatie en rapportagemogelijkheden
Voor kwaliteits- of facilitair managers is een degelijke documentatie en rapportage van cruciaal belang voor audits en voortdurende naleving. Daarom kan het kiezen van een ongediertebestrijdingspartner met geavanceerde documentatiemogelijkheden cruciaal zijn voor het bedrijf.
Zeg maar dag tegen lijvige mappen, ga op zoek naar een online portzal dat gemakkelijk toegang biedt tot cruciale informatie en 24/7 toegankelijk is. Dit vereenvoudigt nalevingstaken en stroomlijnt de communicatie met bezoekende controleurs.
Ga verder dan een eenvoudige preview. Vraag om een live demonstratie van het portaal en zorg ervoor dat deze aansluit op je bestaande rapportageprotocollen en compliance-eisen. Dit kunnen details zijn zoals:
- Lijst van alle gebruikte biociden
- Contract- en klantinformatie
- Preventief advies
- Certificeringen en personeelskwalificaties
- Bezoekverslagen
- Plattegronden
- Historische gegevens
Bewezen staat van dienst en ervaring op maat
Ervaring is belangrijk bij ongediertebestrijding, vooral voor bedrijven zoals het uwe. Uw ideale partner moet een goede staat van dienst hebben binnen uw specifieke branche, zoeken naar ervaring in het omgaan met klanten met gelijksoortige plaagdierproblemen en navigeren door relevante regelgeving. Hun expertise moet zich uitstrekken tot de specifieke omgevingen waarin u werkt, of het nu gaat om voedselverwerkende bedrijven, magazijnen of farmaceutische laboratoria.
Een IPM-aanpak (Integrated Pest Management) is cruciaal en je partner moet ervaring hebben met het gebruik van een combinatie van preventie, monitoring en gerichte bestrijdingsmethoden om het gebruik van chemicaliën te minimaliseren en succes op lange termijn te garanderen.
Onderschat ten slotte niet de waarde van vertrouwdheid met commerciële standaarden. Zoek een partner die goed op de hoogte is van de relevante industrierichtlijnen en best practices, zodat hun oplossingen naadloos aansluiten op uw operationele en wettelijke vereisten.
Door te kiezen voor een ervaren partner met deze uitgebreide ervaring weet u zeker dat u samenwerkt met een team dat uw behoeften echt begrijpt en oplossingen op maat kan leveren voor gegarandeerd succes.
De prijs
Het is normaal dat je de hoogste kwaliteit service wilt voor een eerlijke prijs. Als je twijfelt over de prijzen, neem dan contact op met verschillende ongediertebestrijdingsbedrijven en bepaal wat je wilt in een contract.
Het is belangrijk om appels met appels te vergelijken. Dit zijn enkele van de factoren die de prijs van een contract bepalen:
- Soort ongedierte
- Grootte van de vestiging(en)
- Aantal werknemers, routines en werkuren
- Digitale bewaking of traditionele aanpak
- Noodgevallen & weekenddienst
- Beginsituatie: is er sprake van een ernstige plaag die bij aanvang van het contract moet worden aangepakt?
- Trend- en voorspellende analyses
- Online rapportage
- Kwaliteitsondersteuning tijdens audits
- Bewijsdiensten
- Training en bewustwording
Wees voorzichtig met ongediertebestrijdingsbedrijven die...
Hoewel veel mensen op zoek gaan naar de goedkoopste bedrijven, garanderen lage prijzen vaak geen kwaliteitsdiensten. Wees dus voorzichtig met bedrijven die:
- dieren bestrijden die wettelijk beschermd zijn (bijv. steenmarters, hommels, bijen, enz.)
- je verzekeren dat één enkele behandeling al je ongedierteproblemen zal oplossen
- lukraak gif gebruiken (de wetgeving beperkt het gebruik van giftige stoffen)
- bieden geen ondersteuning voor audits
- zich richten op behandeling zonder de onderliggende oorzaken te onderzoeken
- vooraf geen prijzen noemen